Ga naar de inhoud

Rekken: zin of onzin?

Even lekker rekken: het voelt vaak goed en lijkt vanzelfsprekend bij het sporten. Toch is er soms twijfel: heeft het eigenlijk wel zin? Het korte antwoord: ja – als je het op het juiste moment en op de juiste manier doet.

Er zijn grofweg twee vormen van rekken: statisch en dynamisch. Bij statisch rekken hou je een spier even op lengte vast. Dit geeft vaak een rustig en ontspannen gevoel. Vooral na het sporten is dit een prettige manier om tot rust te komen, je spieren te laten herstellen en het zenuwstelsel weer in balans te brengen. Let op: vlak vóór een intensieve training of wedstrijd is langdurig statisch rekken minder handig, omdat het je spieren tijdelijk iets minder krachtig kan maken.

Dynamisch rekken daarentegen is juist wél geschikt als onderdeel van je warming-up. Door gecontroleerde, actieve bewegingen – zoals knieheffen, armzwaaien of lunges – bereid je je lichaam voor op inspanning. Je verhoogt je hartslag, activeert je spieren en zet jezelf letterlijk in beweging. Daardoor ga je energieker van start én verklein je de kans op blessures.

Ook buiten het sporten kan rekken prettig zijn. Na een werkdag, voor het slapengaan of als korte onderbreking tijdens het zitten: het is een eenvoudige manier om even te landen in je lichaam. Veel mensen merken dat het helpt om spanning los te laten, de ademhaling te verdiepen en de dag bewust af te ronden.

Rekken is dus absoluut waardevol – als je het doelgericht gebruikt. Voor activatie vóór het sporten kies je dynamische bewegingen. Voor herstel en ontspanning achteraf of tussendoor zijn rustige rekoefeningen ideaal. En het mooie is: je kunt het altijd en overal doen.

Bronnen:
– Behm, D.G., et al. (2016). Acute effects of muscle stretching on physical performance, range of motion, and injury incidence in healthy active individuals: a systematic review. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism.
– Page, P. (2012). Current concepts in muscle stretching for exercise and rehabilitation. International Journal of Sports Physical Therapy
.