Richtlijn voor achillespees tendinopathie

Wat zijn achillespeesklachten of te wel achillespees tendinopathie?

Achillespeesklachten zijn veel voorkomende blessures. Achillespeesklachten kenmerken zich door pijn aan de hiel tijdens en na belasten. Soms kan hierbij de pees ook rood en dik aanvoelen, dit wordt ook wel achillespees-tendinopathie genoemd. Een revalidatie van een achillespeesklacht kan onderverdeeld worden in verschillende fases. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft per fase aanbevelingen gedaan waaraan gehouden kan worden voor een optimaal herstel. Dit onderzoek ondersteunt fysiotherapeuten en patiënten bij het maken van de juiste beslissingen tijdens de revalidatie.

Wat wordt er geadviseerd over patiëntenvoorlichting?

Onderzoekers raden in dit artikel aan om een revalidatie te starten met voorlichting over achillespees tendinopathie. Achillespees tendinopathie is een irritatie van de achillespees waarbij het peesweefsel vaak is overbelast. Hierdoor wordt de pees gevoelig en kwetsbaarder. Dit onderzoek laat zien dat goed geïnformeerde patiënten een optimaler resultaat behalen uit de revalidatie. Tot slot wordt aangeraden om aandacht te besteden aan pijneducatie, dit houdt in dat u goed om moet leren gaan met pijn. Leren luisteren naar de pijn, en hier op een juiste manier naar handelen. Dit kan bijvoorbeeld bereikt worden met een pijnschaal. U kunt deze schaal bijvoorbeeld gebruiken om inzicht te krijgen in de pijn die u ervaart, wanneer u (sport)activiteiten onderneemt.

Wat wordt er geadviseerd over krachttraining tijdens de revalidatie?

Dit onderzoek adviseert om de eerste 12 weken van de revalidatie samen met een fysiotherapeut progressieve opbouwende kuit oefeningen op te pakken. Tijdens deze 12 weken is het van belang dat u gemotiveerd blijft om deze krachtoefeningen meerdere malen per week uit te voeren. Ook is het belangrijk dat u, zoals beschreven hierboven, op de juiste wijze omgaat met de pijn, hierbij speelt de fysiotherapeut een belangrijke rol om de pijnschaal op de juiste manier in te zetten. Verder adviseert het onderzoek om (sport)activiteiten te hervatten aan de hand van deze pijnschaal. Onderzoek laat zien dat dit een geschikte manier is om stapsgewijs en gedoseerd op te bouwen. Uiteindelijk schrijven deze wetenschappers dat na 12 weken er een duidelijke vooruitgang zichtbaar moet zijn. De laatste fase van herstel bestaat uit de bestaande krachtoefeningen en het volledig terugkeren naar (sport)activiteiten. Om recidief te voorkomen adviseren ze u om de oefeningen wekelijks te blijven doen.

Geschreven door Dionne Sloot fysiotherapeut en bewegingswetenschapper. 


Heeft u nog vragen, stuur gerust een mail naar dionne@mmfysio.nl

Wilt u het hele artikel lezen:

de Vos R, van der Vlist AC, Zwerver J, et al Dutch multidisciplinary guideline on Achilles tendinopathy British Journal of Sports Medicine 2021;55:1125-1134.